Årets Unga Bonde på Matologi 2017

McDonald’s är restaurangbranschens största inköpare av svenskt nötkött och har sedan 2011 ett nära samarbete med LRF och LRF Ungdomen för att stötta det svenska jordbruket. Sedan starten har samarbetet lett till flera initiativ – senast i raden är Projekt Romeo där McDonald’s under en treårsperiod sponsrar svenska bönder med 100 nya tjurar.

Årets Unga Bonde
2016 startades Årets Unga Bonde för att inspirera fler unga ambitiösa, företagsamma entreprenörer att satsa på lantbruksnäringen. Och framförallt skapa stolthet, entusiasm och framtidstro bland dagens unga bönder och bidra till utvecklingen av ett modernt, svenskt jordbruk.

Jessica Birgersson på Ramnered Lantbruk blev den första bonden att ta emot priset. För Jessica innebar priset en möjlighet att fortsätta sitt arbete, med siktet inställt på att bli ett av Sveriges lönsammaste mjölkföretag med fokus på friska, hållbara och högproducerande djur.

Jag är väldigt stolt och glad över att vara Årets Unga Bonde 2016. Priset innebar att jag nu har en grund och ett stöd för att utveckla min verksamhet och jag är full av förhoppning inför framtiden, säger Jessica Birgersson.

Genom att presentera en vinnande affärsplan utses Årets Unga Bonde där vinnaren får 100 000 kr som stöd för att förverkliga sin plan. Lantbrukarna bakom de fem främsta bidragen får konsultstöd av LRF Konsult för att utveckla sin affär och de 15 främsta får vara med i ett utvecklingsprogram inom personligt ledarskap på McDonald’s Business School i Lindvreten.

Nu är det dags att kora Årets Unga Bonde 2017 – vem det blir får vi se den 26 augusti på Matologi.