Nyttiga kolhydrater?

Stärkelse, kostfiber och olika typer av socker utgör tillsammans det vi kallar kolhydrater, de finns i de flesta livsmedel och har stor betydelse för hur nyttig maten är. En särskilt viktig faktor för om ett livsmedel som innehåller mycket kolhydrater är nyttigt eller inte är kolhydraternas kvalitet och sammansättning, det vill säga om kolhydraterna i fråga främst är socker, stärkelse eller kostfibrer. Fullkornsprodukter, grönsaker, baljväxter, rotfrukter och frukt är exempel på hälsosamma livsmedel med nyttiga kolhydrater, de är rika källor för kostfiber, vitaminer och mineraler.

Kolhydratrika livsmedel med mycket stärkelse bidrar i sin tur med mer energi medan socker bara ger energi utan att tillföra annan näring. Det finns många frågor förknippade med kolhydrater: Är stärkelse onyttigt? Vad är glykemiskt index? Vad är kostfiber? Finns det olika sorters kostfiber? Är socker farligt? Kolhydratsammansättningen finns angiven i näringsdeklarationen, men det kan ändå vara svårt att navigera bland ett rikt utbud av produkter och det är viktigt att tänka på att alla kolhydrater inte är likadana utan har olika funktion och nytta för kroppen, och därmed kan vara bra i olika situationer. Kolhydrater kan alltså vara både nyttiga och onyttiga, beroende på hur de är sammansatta.